Tekstilkunst og Nete Riemann

 

Tekstilkunst og Nete Riemann. Inspirationen og arbejdsprocessen

Når jeg laver billeder, laver jeg dem egentlig hele tiden… meget af tiden mentalt – inde i hovedet. Når så tiden er til det ”kommer de frem” på stoffet.

Hvorfor er det nu det er stoffet der optager mig? Jeg tror det er fordi stoffet sender farve og lys tilbage og man får lyst til at røre. Når jeg går forbi billedet ændrer farver og valør sig; jeg overraskes…”jeg synes det glimtede dér”…jeg kigger igen… ”nu glimter det ikke – en ny farve er opstået i et kort sekund”.

Jeg er optaget af liv – livs udspring; det lille og det store Big Bang, som hele tiden pågår. Hvordan mon det lyder når frøet sprækker og spiren bryder frem? Hvordan lyder det når kloder og stjerner skabes? Tænk når tulipanerne brager ud i al deres vælde!

I min have sker det – det lille Big Bang. Når spiren presser sin nakke op ad jorden og når blomster presser sig på for at komme ud af knoppen – mirakler! Som jeg er vidne til når jeg går rundt derude, kigger, sår og høster, luger, snuser og i høsten spiser af det hele!

Inspiration og proces

Inspiration og proces. Tekstilkunst af Nete Riemann

Udgangspunktet for mine værker er malerier eller tegnede skitser, hvor jeg prøver at udfordre mig selv med akryl, pastel og farveblyant.

Naturen og skaberværket og eventyret er kilden til mine sanser og sanserne er drivkraften i værkerne.

Malerierne og skitserne udfordrer mig i ”det at se”, ikke for at få det til at ligne, men for at få skabt det enkelte billedes helt unikke univers… hvor alt kan ske! De sætter mig i gang med tekstilerne og den konkrete arbejdsgang.

Værkerne bygges op i lag. Første baggrund. Dernæst lægges et nyt lag (anden baggrund). Dernæst detaljer – måske i flere lag.

Værket afsluttes som regel med farveskyggelægning i tyld eller andre gennemsigtige tekstiler og broderier.

De tekstiler jeg oftest bruger er velour, silke, stoffer med guld og sølv eller spændende mønstre som jeg synes er smukke og specielle og så tyl.
Tyllet har en meget vigtig funktion som skyggedanner.
Velouren skaber lys effekter.
Nogle gange broderer jeg i hånden eller på maskinen så jeg får tegnet linier og konturer i billedet.
Man kunne sige at stofferne er min maling og broderierne min tegning.

Jeg elsker når billedet skifter valør alt efter hvordan lyset falder på det og det er lige det trylleri som tekstilerne gør for værket.

Så kigger jeg på det – i mange omgange.
Måske stiller jeg det helt væk og tager det frem efter en tid og kigger på det og skriver et digt.

 

Comments are closed.